Gdzie opłaca się otworzyć pralnię ?

Niestety nie ma uniwersalnej recepty na sukces biznesowy, więc nigdy do końca nie będziemy wiedzieć czy biznes się opłaci, ale można próbować przewidzieć  wiele ważnych czynników, które mogą przesądzić  o sukcesie lub porażce nowego biznesu. Takim czynnikiem jest wybór lokalizacji i dopasowanie jej do specyfiki pralni.

W przypadku pralni wodnych lokalizacja ma raczej drugorzędne znaczenie, bo są to pralnie przemysłowe, obsługują tak zwanych wielkich klientów instytucjonalnych takich jak hotele, szpitale, duże zakłady pracy i  zazwyczaj wystarcza jeden kontrakt, aby taka działalność stała się rentowna . W tym wypadku liczy się bardziej dobry dojazd, wielkość i warunki lokalowe dające gwarancję dobrej pracy, a to czy lokal znajduje się w centrum miasta, czy na prowincji nie ma istotnego znaczenia, no chyba, że takie, iż  na prowincji bardziej się opłaca, bo tam koszty wynajmu o wiele niższe niż w większych miastach i nierzadko pracownicy godzą się na niższe uposażenia, niż w miastach.

Lokalizacja ma za to kapitalne znaczenie dla pralni chemicznych, które nie działają w tak dużej skali jak pralnie wodne, ponieważ są skierowane do klientów indywidualnych. Dla takich pralni to czy znajdują się w hipermarkecie, czy gdzieś na peryferiach miasta, może oznaczać być albo nie być. Hipermarkety są oczywiście najlepszą lokalizacją, bo choć ceny najmu są tam najwyższe, to nie tylko sprawa prestiżu i sporej liczby odwiedzających, ale też chęć załatwienia kilku spraw naraz. Jadąc na zakupy można przy okazji oddać garderobę do pralni i załatwić jeszcze zakupy w aptece i wizytę u fryzjera, a przez ten czas garderoba się wyczyści i  będzie już gotowa do odbioru.

Dość atrakcyjne lokalizacje, to  również duże osiedla mieszkaniowe, ale pod warunkiem, że nie nie ma tam jeszcze konkurencji. Zresztą generalna zasada jest taka, że opłaca się otworzyć pralnię tam, gdzie nie ma jeszcze konkurencji.

W ostatnich latach zaczęły powoli zdobywać rynek pralnie samoobsługowe i w ich przypadku miejsce ma wyjątkowo duże znaczenie- lokal powinien być nie tylko blisko swojego przyszłego klienta ( campusy uniwersyteckie, hotele, sanatoria itp.), ale też musi oprócz stawianych prawem wymagań, mieć dodatkowe walory- być zlokalizowany na parterze, być estetyczny i zapewniać czekającym na swoje pranie ludziom jakąś rozrywkę ( telewizor, komputer, gazety, książki, kącik zabaw dla dzieci itp.).