Jak zrobić dobry biznesplan zakładając pralnię?

Sporządzenie dobrego, profesjonalnego biznesplanu w znaczący sposób zbliża nasze biznesowe przedsięwzięcie do sukcesu. Można zrobić to samodzielnie, mona tez zlecić to profesjonalnej firmie. Każde z tych rozwiązań ma oczywiście swoje plusy i minusy- profesjonaliści zrobią to zapewne bardziej szczegółowo i merytorycznie, ale samodzielne zmaganie się z biznesplanem pozwoli na lepsze poznanie tajników branży w której zamierzamy zainwestować sporo pieniędzy, energii i czasu.

W biznesplanie należy uwzględnić następujące zagadnienia:

– krótki opis przedsięwzięcia biznesowego, chodzi o adres, dane kontaktowe, opis i sygnaturę dokumentu na podstawie którego rozpoczynamy działalność gospodarczą ( na przykład nr wpisu do ewidencji działalności gospodarczej lub numer KRS-u ), opisanie do jakich klientów będą skierowane usługi oraz kilku podstawowych celów działania ( na przykład głównym celem wszelkiej działalności gospodarczej jest wypracowanie jak największego zysku i korzystny rozwój firmy).

– opis formy prowadzenia działalności oraz szczegółowe dane właściciela lub właścicieli ( nazwiska, adresy, dane do korespondencji)

– dokładny opis lokalizacji( powierzchnia lokalu, opis wszystkich instalacji i w ogóle stanu technicznego, opis okolicy, parkingów, dojazdu, skomunikowania zresztą miasta czy miejscowości)

– opis planowanego zatrudnienia, czas i charakter pracy poszczególnych pracowników

– planowane godziny otwarcia pralni

–  plan organizacyjny przedsięwzięcia, czyli opisanie lokalu, jego statusu prawnego ( własność, współwłasność, wynajem itp.), ilości i charakteru zatrudnionych osób itp.

– plan techniczny, czyli szczegółowe wyliczenia wyposażenia pralni, najlepiej z konkretną ofertą producentów maszyn pralniczych i akcesoriów

– plan finansowy powinien uwzględniać zarówno wyliczenie kosztów otwarcia pralni ( wynajęcie albo zakup lokalu, przystosowanie go do wymogów pralni, zakup maszyn pralniczych, zakup akcesoriów pralniczych oraz wyposażenia, koszty administracyjne itp. ) jak i symulację kosztów jakie trzeba będzie ponosić miesięcznie podczas jej pracy ( koszty lokalu, koszty mediów, koszty środków piorących i chemicznych, koszty zatrudnienia pracowników, serwisowania maszyn itp.). Plan finansowy musi pokazać też szczegółowy sposób finansowania ( własna gotówka, kredyt, jaka wysokość rat w stosunku do kosztów, dofinansowanie z Unii Europejskiej itp.).

– analiza konkurencji – jakie pralnie działają w zasięgu naszej lokalizacji, jaki mają obrót, klientów, zyski itp.

– analiza środowiska, czyli na jakich klientów można liczyć, czy w pobliżu znajdują się jakieś firmy, szkoły, przedszkola, szpitale, hotele itp.

– spis ewentualnych dostawców

–  strategia marketingowa, czyli w jaki sposób zamierzamy podbić rynek i utrzymać się na nim